Przed zamknięciem miesięcy przeczytaj poniższą instrukcję, aby uniknąć ponownej wysyłki JPK oraz Deklaracji VAT-UE z poprzednich okresów.

Ustawienie wysyłki JPK

  1. Przejdź do zakładki Ustawienia/Ustawienia wysyłki do Urzędu Skarbowego.

  2. Sprawdź, czy masz ustawiony parametr WYSYŁANIE na polu Nie wysyłaj. Będę dostarczać PIT roczny oraz wydruki plików JPK-V7 do Urzędu Skarbowego. Uwaga! Parametr ten wpływa także na ustawienia wysyłki dokumentów: VAT-UE, VAT-8 oraz VAT-9M.

  3. Jeżeli ten parametr jest zaznaczony na innym polu, należy go zmienić na pole Nie wysyłaj. Będę dostarczać PIT roczny oraz wydruki plików JPK-V7 do Urzędu Skarbowego.

  4. Zapisz zmiany za pomocą akcji Zapisz.

Uruchomienie procesu kontroli

  1. Przejdź do Księgowość/Zamknij miesiąc

  2. Kliknij bieżący miesiąc i uruchom proces kontroli.

  3. Poczekaj na przeliczenie się dokumentów.

 

Zatwierdzenie plików JPK z poprzednich okresów (i oznaczenie ich jako wysłane) 

  1. Przejdź do zakładki Księgowość/JPK

  2. Ustaw w filtrach datę od stycznia oraz datę do na miesiąc uruchomienia procesu kontroli.

  3. Zaznacz wszystkie pliki JPK (wysłane wcześniej do Urzędu Skarbowego) i wybierz akcję Zatwierdź na jednym z plików (trzy kropki)
     

  4. WAŻNE: do każdego pliku JPK z osobna należy dodać nr referencyjny poprzez akcję Zmień numer referencyjny. Jeżeli nie jest możliwe uzupełnienie takiego numeru, jaki był na dokumencie pierwotnym wysłanym do Urzędu Skarbowego, uzupełnij to pole wpisując "1".  W ten sposób system oznaczy pliki JPK jako wysłane i nie będzie ponawiał ich wysyłki do US.

 

Zatwierdzenie historycznych deklaracji VAT-UE i oznaczenie jako wysłanych 

  1. Przejdź do zakładki Księgowość/Deklaracje.

  2. Zweryfikuj czy dla okresu, w którym były zatwierdzane JPK wygenerowały się deklaracje VAT-UE, które już były wysłane.

  3. Jeżeli wygenerowały się takie deklaracje, zaznacz je i wybierz akcję Zatwierdź w opcjach zaawansowanych.

  4. Ważne: zaznacz ponownie wszystkie deklaracje i wybierz akcję Oznacz jako dostarczone w opcjach zaawansowanych.

  5. Zamknij miesiące, które były zamknięte w poprzednim systemie.


Wysłanie plików JPK sposób I

  1. Przejdź do zakładki Ustawienia/Ustawienia wysyłki do Urzędu Skarbowego

  2. Ustaw parametr WYSYŁANIE na polu Wyślij kwotą autoryzującą oraz uzupełnij pole Kwota autoryzująca.

  3. Przejdź do Księgowość/JPK

  4. Najedź na JPK, który chcesz wysłać i wybierz akcję Zatwierdź - dostępną w liście akcji (po prawej stronie na dokumencie 3 kropki)

  5. Wyślij plik JPK poprzez wybranie opcji Wyślij

 Wysłanie plików JPK sposób II

  1. Przejdź do zakładki Ustawienia/Ustawienia wysyłki do Urzędu Skarbowego

  2. Ustaw parametr WYSYŁANIE na polu Wyślij kwotą autoryzującą oraz uzupełnij pole Kwota autoryzująca oraz pole Automatycznie wyślij PIT roczny oraz JPK-V7 do Urzędu Skarbowego

  3. Przejdź do zakładki Księgowość/Zamknij miesiąc

  4. Dla miesiąca bieżącego kliknij w akcję Pełne zamknięcie miesiąca

  5. Na otwartym formularzu sprawdź, czy wszystkie dane się zgadzają

  6. Jeżeli wszystkie dane są prawidłowe kliknij w akcję Zamknij miesiąc

  7. Plik JPK zostanie wysłany automatycznie w momencie pełnego zamknięcia miesiąca


UWAGA!

Po dokonaniu wysyłki status powinien zmienić się na zieloną kopertę ze statusem- dostarczony elektronicznie do Urzędu Skarbowego.

Czasem dochodzi do sytuacji, ze status ten ma formę czerwonego wykrzyknika z komunikatem Błąd danych autoryzujących. W tym celu należy zweryfikować poprawność takich danych jak:

  1. Zakładka Ustawienia/ Ustawienia wysyłki do Urzędu Skarbowego- poprawność kwoty przychodu z roku 2021
  2. Zakładka Ustawienia/Firma: nazwa firmy, NIP, miejscowości, adres
  3. Zakładka Ustawienia/Właściciel: nazwa, NIP, miejscowości, adres, data urodzenia, PESEL

Po wprowadzeniu ewentualnych zmian należy zapisać je, a następnie:

  1. Przejść do zakładki Księgowość/JPK i usunąć plik poprzez nakierowanie kursora na ikonę 3 kropek i wybranie przycisku Cofnij zatwierdzenie,  a następnie Usuń
  2. Przejście do zakładki Księgowość/Zamknij miesiąc i uruchomić proces kontroli dla danego miesiąca.
  3. Przejść do zakładki Księgowość/JPK i dokonać wysyłki nowo wygenerowanego pliku.