W celu wygenerowania w systemie prawidłowego druku dokumentu ZUS DRA należy wykonać następujące czynności:


 
1. Sprawdzić poprawności danych systemowych w zakładce Ustawienia/Właściciel


Należy wybrać opcję edytuj na końcu wiersza z trzech kropek, a następnie zweryfikować sekcje: 


  • Ustawienia podstawowe i podatkowe


  1. Sprawdź czy masz uzupełnione prawidłowe dane podstawowe, a w szczególności numer PESEL oraz data urodzenia (gdyż mogły zostać użyte techniczne numery PESEL w związku z zabezpieczeniem danych).
     

  2. Sprawdź czy jest uzupełniona prawidłowa data rozpoczęcia działalności
     

  3. Sprawdź czy jest ustawiona prawidłowa forma opodatkowania.


  •  Ustawienia do ZUS


  1. Sprawdź czy jest wybrany właściwy oddział ZUS (został wybrany główny oddział a nie inspektorat) wraz z numerem rachunku składkowego. 
     

  2. Jeżeli jesteś zatrudniony na umowę o pracę na przynajmniej minimalną krajową uzupełnij pole Jeśli zatrudniony na um o pracę - proszę podać wartość brutto umowy o pracę. Uwaga! Jeżeli nie chcesz podawać prawdziwej kwoty jaką zarabiasz uzupełnij kwotę np: 5000 zł.
     

  3. Jeżeli jesteś ubezpieczony z dobrowolną składką chorobową sprawdź czy masz ustawiony parametr Okresy dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego zgłoszone do ZUS: wraz z okresami od i do kiedy 
     

  4. Jeżeli masz ustaloną z ZUS indywidualną podstawę do ubezpieczenia społecznego ustaw parametr Indywidualna podstawa ubezpieczenia społecznego: wraz z okresem którego to dotyczy
     

  5. Jeżeli korzystałeś lub korzystasz z tak zwanej Ulgi na start uzupełnij parametr: Ulga na start - okresy obowiązywania: (jest on niezbędny do prawidłowego wyliczenia automatycznego okresu preferencyjnych składek ZUS)
     

  6. Jeżeli korzystasz z tak zwanego Małego ZUS-u uzupełnij parametr: Mały ZUS - okres obowiązywania
     

  7. Sprawdź czy jest uzupełnione pole Kod zgłoszenia do ubezpieczenia ZUS: oraz jeżeli jest to sprawdź czy jest prawidłowo uzupełnione.
     

  8. Jeżeli korzystasz z tak zwanych preferencyjnych składek ZUS zaznacz checkbox odpowiadający temu parametrowi.
     

  9. Zapisz wszystkie parametry za pomocą akcji Zapisz do dole strony.



Generowanie ZUS DRA, weryfikacja wygenerowanych ZUS, ich zatwierdzanie, oznaczanie jako wysłane i dodawanie płatności.


UWAGA! Jeżeli do deklaracji będą dodawane płatności należy zatwierdzać deklaracje i dodawać płatności sukcesywnie (miesięcznie) zaczynając od najwcześniejszych miesięcy.


    Generowanie ZUS DRA

  • Krok 1. Przejdź do zakładki Księgowość/Zamknij miesiąc
  • Krok 2. Zaznacz miesiąc dla którego chcesz wygenerować dokument ZUS DRA i wybierz opcję Proces kontroli miesiącaUwaga! Proces kontroli jest uruchamiany narastająco od stycznia w związku z tym wygenerują się dokumenty ZUS DRA dla każdego z tych miesięcy.
  • Krok 3. Przejź W zakładki Księgowość/Deklaracje - tutaj znajdują się wygenerowane dokumenty ZUS DRA


    Weryfikacja, zatwierdzanie i oznaczanie wygenerowanych ZUS DRA

  1. Przejdź do zakładki Księgowość/Deklaracje
     

  2. Ustaw filtry od stycznia do miesiąca, dla którego chciałeś wygenerować dokument ZUS DRA
     

  3. Widoczne są wygenerowane ZUS DRA z kwotami do zapłaty
     

  4. Jeżeli kwoty do zapłaty są prawidłowe zatwierdź deklarację poprzez akcję zatwierdź dostępną w liście akcji (po prawej stronie na dokumencie 3 kropki)
     

  5. Jeżeli deklaracja była już wysłana, oznacz w systemie, że została wysłana - zaznacz wszystkie już wysłane deklaracje ZUS i z opcji zaawansowanych wybierz akcję Oznacz jako dostarczone
     

  6. Jeżeli kwoty do zapłaty nie są zgodne należy zweryfikować poprawność zaksięgowanych dokumentów oraz poprawność dodanych płatności do dokumentów ZUS i wykonać wszystkie kroki od nowa generowania ZUS DRA.

 

Dodawanie płatności Do ZUS DRA - Po zatwierdzeniu deklaracji ZUS DRA jeżeli została już opłacona należy w systemie dodać płatność 


  1. Przejdź do zakładki Księgowość/Deklaracje
     

  2. Najeżdżamy na trzy kropki na końcu wiersza danej deklaracji, dla której chcemy dodać płatność
     

  3. Z listy akcji wybieramy Rozliczenia
     

  4. Rozwijają się z dokumentu informacje na temat płatności
     

  5. Wybieramy formę płatności gotówka lub przelew, datę kiedy zostało to opłacone oraz w polu kwota płatności zmieniamy kwotę jaka została opłacona dla danej składki i klikamy w akcję Dodaj płatność.
     

  6. Do dokumentu została dodana płatność i zmieni się status na Zapłacono
     


    Należy pamiętać, że w systemie e-Księgowośc istnieje jedynie możliwość wygenerowania deklaracji ZUS DRA, wysyłki należy dokonywać przez stronę PUE ZUS!