1. Parametryzacja klienta:


   Zakładka Ustawienia/Firma:


  • należy sprawdzić / wprowadzić prawidłowe dane firmy - można zaciągnąć dane z GUS
  • należy sprawdzić / wprowadzić prawidłowy mikrorachunek podatkowy, Urząd Skarbowy
  • zaznaczyć czy podatnik jest czynnym podatnikiem podatku VAT, VAT UE
  • zaznaczyć lub nie zaznaczać czy mają się generować automatycznie DW ZUS
  • zaznaczyć czy podatnik prowadzi KPiR czy Ryczałt

   Zakładka Ustawienia/Właściciel:

  • należy sprawdzić / wprowadzić prawidłowe dane właściciela wraz z adresem zamieszkania
  • należy sprawdzić / wprowadzić prawidłowy mikrorachunek podatkowy, Urząd Skarbowy
  • należy zaznaczyć prawidłową formę opodatkowania (zasady ogólne, podatek liniowy); w przypadku podatników rozliczających się na ryczałcie należy zaznaczyć zasady ogólne
  • należy zaznaczyć sposób rozliczania zaliczki na podatek dochodowy: miesięczny czy kwartalny
  • należy sprawdzić / wprowadzić prawidłowy rachunek składkowy, oddział jednostki ZUS
  • w przypadku posiadania umowy o pracę, wprowadzić czas jej trwania oraz wysokość jej wynagrodzenia
  • w przypadku zgłoszenia do ZUS z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym, zaznaczyć okres jego trwania
  • należy sprawdzić / wprowadzić kod zgłoszenia do ZUS
  • w przypadku klientów na ryczałcie opłacających składkę zdrowotną na podstawie przychodu osiągniętego w ubiegłym roku, należy wpisać poprawną kwotę przychodu


Zakładka Ustawienia/Ustawienia wysyłki do Urzędu Skarbowego:


  • wprowadzić prawidłową kwotę autoryzacyjną

2. Przeprowadzenie procesu kontroli w zakładce Księgowość/Zamknij miesiąc

3. Księgowanie dokumentów:


  • należy zwrócić uwagę na poprawność ujęcia dokumentu:
  • dokumenty przychodowe powinny być w zakładce Fakturowanie/Faktury:
  •    przy księgowaniu dokumentów przychodowych należy zwrócić uwagę na stosowanie znaczników (RO, WEW, TP itd)
  • dokumenty kosztowe powinny być w zakładce Koszty/Faktury kosztowe:
  • należy zwrócić uwagę na poprawność wykazania danego wydatku (towary handlowe, koszty uboczne, wynagrodzenia, pozostałe koszty)
  • należy sprawdzić poprawność stawek VAT wykazanych w rejestrach VAT zakupu i sprzedaży
     
Dokumenty przychodowe i kosztowe powinny być wykazane zgodnie z zasadami rachunkowości oraz ustawą o PIT i VAT.

4. W przypadku zapłaty składki ZUS należy oznaczenie płatności w zakładce Księgowość/Deklaracje poprzez rozliczenia: Dodaj płatność

5. Przeprowadzenie procesu kontroli w zakładce Księgowość/Zamknij miesiąc

6. Przeprowadzenie weryfikacji dokumentów:


  • KPIR
  • Rejestry VAT zakupu i sprzedaży
  • Deklaracje PIT, DRA, techniczna deklaracja VAT, ewentualnie deklaracja VAT UE
  • Plik JPK_V7

7. W przypadku poprawności dokumentów z pkt 6, zatwierdzenie deklaracji PIT, DRA, Plik JPK_V7, VAT UE


Podczas zatwierdzenia deklaracji VAT UE jest ona wysłana automatycznie do US.

8. Przeprowadzenie pełnego zamknięcie miesiąca.


Podczas pełnego zamknięcia miesiąca, przy zaznaczonym chechbox >Automatycznie wyślij JPK-V7 do Urzędu Skarbowego> Plik JPK_V7 jest wysłany do US (przy wprowadzeniu kwoty autoryzacyjnej podczas parametryzacji).

9. Pobranie UPO pliku JPK_V7.


Należy skopiować numer referencyjny. Można to zrobić w zakładce JPK. Skopiowany numer referencyjny należy wkleić na stronie do pobrania UPO. Prawidłowy status to 200.


Link do pobrania UPO JPK_V7:
 https://e-mikrofirma.mf.gov.pl/jpk-client/status

10. Pobranie UPO deklaracji VAT UE


Należy skopiować numer referencyjny i pobrać UPO.


Link do pobrania UPO VAT UE:
https://www.podatki.gov.pl/media/2950/upo_v6-0.pdf