Serwis e-Księgowość umożliwia samodzielne prowadzenie rozliczeń księgowych. Jeśli prowadzisz firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, system pozwoli Ci w prosty sposób zadbać o poprawne rozliczenia Twojego biznesu.

Aby rozpocząć pracę, należy najpierw poprawnie skonfigurować konto w zakładkach Ustawienia > Firma oraz Ustawienia > Właściciel. To właśnie na podstawie wprowadzonych tam danych system generuje odpowiednie deklaracje oraz pliki JPK, które następnie należy przesłać do właściwego urzędu skarbowego.

Szczegółową instrukcję konfiguracji systemu znajdziesz pod poniższym linkiem:


Przygotowanie systemu do pracy


Księgowanie faktur sprzedaży


Dokumenty sprzedaży księgowane są w systemie w sekcji Fakturowanie > Faktury.


Aby wystawić nową fakturę, wybierz opcję „Wystaw z szablonu”, a następnie wskaż odpowiedni szablon z listy dostępnych wzorów, dostosowanych do wybranej formy opodatkowania.


Zobacz krótki film instruktażowy:


Wystaw fakturę 


Księgowanie faktur zakupu


Dokumenty kosztowe należy wprowadzać w sekcji Koszty > Faktury kosztowe, analogicznie jak faktury sprzedaży. W tym celu wybierz opcję „Dodaj wydatek”, a następnie skorzystaj z dostępnej listy szablonów, dostosowanych do wybranej formy opodatkowania.


Dla wygody i większej przejrzystości zalecamy dołączanie skanów lub zdjęć dokumentów do zakładki Dokumenty.


Zobacz krótką instrukcję:


Księgowanie faktury na podstawie skanu



Pojazdy


Wprowadzenie samochodu w serwisie e-Księgowość to coś więcej niż tylko uzupełnienie numeru rejestracyjnego.


Poprawne zdefiniowanie wszystkich parametrów pojazdu ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozliczania faktur związanych z jego eksploatacją – zarówno w KPiR, jak i w rejestrze VAT.


Szczegółową instrukcję krok po kroku znajdziesz tutaj:


Wprowadzenie samochodu



Środki trwałe


Podczas prowadzenia księgowości należy mieć na uwadze także prawidłowe dodanie środków trwałych, co spowoduje automatyczne wygenerowanie dowodów wewnętrznych dotyczących amortyzacji i ich księgowanie w KPiR. Szczegółowa instrukcja wprowadzenia środka trwałego dostępna jest tutaj:


Wprowadzenie środka trwałego



Generowanie deklaracji i zamknięcie miesiąca


Po wprowadzeniu wszystkich dokumentów sprzedaży i kosztowych, w celu wygenerowania stosownych deklaracji należy przejść do Księgowość/Zamknij miesiąc i wykonać kroki zawarte w instrukcji Jak zamknąć miesiąc:


Jak zamknąć miesiąc?



Wysyłka pliku JPK V7 


W celu wysyłki pliku JPK należy wykonać czynności zgodnie z instrukcją Generowanie i wysyłka pliku JPK V7, pamiętając, aby najpierw sprawdzić ustawienia wysyłki. 


Wygenerowany plik JPK można wysłać do Urzędu Skarbowego bezpośrednio z systemu, zaznaczając opcję w ustawieniach Automatycznie wyślij JPK-V7 do Urzędu Skarbowego.


Generowanie i wysyłka ZUS DRA


Zapoznaj się z instrukcją:


Generowanie i wysyłka ZUS DRA, a następnie po zatwierdzeniu  i wysłaniu deklaracji należy przejść do Księgowość/Zamknij miesiąc i zamknąć go za pomocą funkcji  Pełne zamknięcie miesiąca.


 


Wówczas wyświetli się zestawienie wszystkich danych z wybranego okresu rozliczeniowego, które należy  ponownie sprawdzić i zatwierdzić przyciskiem Zamknij miesiąc.


Po zamknięciu miesiąca nastąpi zmiana koloru kafla z zielonego na żółty. Następnie status zmieni się na Miesiąc zamknięty.