Serwis e-Księgowość umożliwia samodzielne prowadzenie rozliczeń księgowych. Jeśli prowadzisz firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, system pozwoli Ci w prosty sposób zadbać o poprawne rozliczenia Twojego biznesu.
Aby rozpocząć pracę, należy najpierw poprawnie skonfigurować konto w zakładkach Ustawienia > Firma oraz Ustawienia > Właściciel. To właśnie na podstawie wprowadzonych tam danych system generuje odpowiednie deklaracje oraz pliki JPK, które następnie należy przesłać do właściwego urzędu skarbowego.
Szczegółową instrukcję konfiguracji systemu znajdziesz pod poniższym linkiem:
Przygotowanie systemu do pracy
Księgowanie faktur sprzedaży
Dokumenty sprzedaży księgowane są w systemie w sekcji Fakturowanie > Faktury.
Aby wystawić nową fakturę, wybierz opcję „Wystaw z szablonu”, a następnie wskaż odpowiedni szablon z listy dostępnych wzorów, dostosowanych do wybranej formy opodatkowania.
Zobacz krótki film instruktażowy:
Księgowanie faktur zakupu
Dokumenty kosztowe należy wprowadzać w sekcji Koszty > Faktury kosztowe, analogicznie jak faktury sprzedaży. W tym celu wybierz opcję „Dodaj wydatek”, a następnie skorzystaj z dostępnej listy szablonów, dostosowanych do wybranej formy opodatkowania.
Dla wygody i większej przejrzystości zalecamy dołączanie skanów lub zdjęć dokumentów do zakładki Dokumenty.
Zobacz krótką instrukcję:
Księgowanie faktury na podstawie skanu
Pojazdy
Wprowadzenie samochodu w serwisie e-Księgowość to coś więcej niż tylko uzupełnienie numeru rejestracyjnego.
Poprawne zdefiniowanie wszystkich parametrów pojazdu ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozliczania faktur związanych z jego eksploatacją – zarówno w KPiR, jak i w rejestrze VAT.
Szczegółową instrukcję krok po kroku znajdziesz tutaj:
Środki trwałe
Podczas prowadzenia księgowości należy mieć na uwadze także prawidłowe dodanie środków trwałych, co spowoduje automatyczne wygenerowanie dowodów wewnętrznych dotyczących amortyzacji i ich księgowanie w KPiR. Szczegółowa instrukcja wprowadzenia środka trwałego dostępna jest tutaj:
Generowanie deklaracji i zamknięcie miesiąca
Po wprowadzeniu wszystkich dokumentów sprzedaży i kosztowych, w celu wygenerowania stosownych deklaracji należy przejść do Księgowość/Zamknij miesiąc i wykonać kroki zawarte w instrukcji Jak zamknąć miesiąc:
Wysyłka pliku JPK V7
W celu wysyłki pliku JPK należy wykonać czynności zgodnie z instrukcją Generowanie i wysyłka pliku JPK V7, pamiętając, aby najpierw sprawdzić ustawienia wysyłki.
Wygenerowany plik JPK można wysłać do Urzędu Skarbowego bezpośrednio z systemu, zaznaczając opcję w ustawieniach Automatycznie wyślij JPK-V7 do Urzędu Skarbowego.
Generowanie i wysyłka ZUS DRA
Zapoznaj się z instrukcją:
Generowanie i wysyłka ZUS DRA, a następnie po zatwierdzeniu i wysłaniu deklaracji należy przejść do Księgowość/Zamknij miesiąc i zamknąć go za pomocą funkcji Pełne zamknięcie miesiąca.
Wówczas wyświetli się zestawienie wszystkich danych z wybranego okresu rozliczeniowego, które należy ponownie sprawdzić i zatwierdzić przyciskiem Zamknij miesiąc.
Po zamknięciu miesiąca nastąpi zmiana koloru kafla z zielonego na żółty. Następnie status zmieni się na Miesiąc zamknięty.